Thursday, April 21, 2011

Bab 5 ~ Kenyataan Itu Pahit

5

       
                   Walau sudah hampir satu jam berlalu, namun Iris masih tidak mampu menelan kenyataan yang sedang berlaku di depan matanya. Mata itu memerhatikan pemandangan di luar tingkap kereta. Tiada apa yang menarik, atau mungkin hatinya yang sudah tidak mampu melihat indah ciptaan Ilahi. Entahlah. Papan-papan tanda biru itu dipandang kosong. Dia mengeluh. Tiba-tiba pandangannya bertembung dengan mata Izmil di hadapan menerusi cermin pandang belakang kereta Honda CRV itu.
            Hanya seketika dapat ditatap indah mata hitam milik si gadis. Izmil bingung kerana sepi itu meresahkan. Lagu-lagu yang diputar di corong radio tidak mampu meembunuh kesunyian yang terbit sejak mereka bertolak dari Kuantan pagi tadi. Dikerling ke kiri, mamanya sedang nyenyak tidur. Penat kenduri semalam masih belum hilang katanya.
Izmil diam. Iris membisu. Sekali lagi pandangan dialih dari jalanraya di depan mata, lalu singgah pada raut wajah Iris yang masih diam termenung di tempat duduk belakang. Dia membersihkan tekak yang tiba-tiba terasa kering.
            “Tak mengatuk ke? Tidur la dulu. Lambat lagi nak sampai rumah ni.” Akhirnya Izmil bersuara. Sunyi itu pecah.
            Iris kesan getar dalam suara lelaki itu. Atau lebih tepat lagi tunangnya. Kepala laju digeleng. Tiada jawapan yang keluar dari mulut. Bukan tidak mampu membalas dengan kata-kata, cuma dia tidak mahu cipta perbualaan dengan jejaka itu. At least not now. Tapi sampai bila? Dia sendiri tidak ada jawapan untuk itu.
            Izmil diam, mengerti. Iris terus melayan perasaan dalam sunyi.
            Izmil mencucuk pendrive miliknya ke dalam USB port, lagu Hero nyanyian Enrique Iglesias memenuhi ruang.

Would you cry, if you saw me crying?
Would you laugh, oh please tell me this

            Ingatannya singgah pada kejadian yang merubah hidupnya. Walau pahit, terpaksa juga ditelan, hanya kerana airmata milik insan tersayang. Tangisan yang memaksa dia menerima pinangan keluarga Izmil.

Hilang senyum di bibir , wajah ceria berubah keruh. “Apa dia, bu?” Telinganya seakan putus fius, kerana maklumat yang dihantar tak boleh diterima langsung dek akal. Tak logik!
            Normah mengulang kembali kenyataan sebentar tadi. Iris terdiam. Pisau yang digunakan untuk memotong kentang diletak di atas meja. Diam. Rumah batu setingkat itu sunyi.
            Tiba-tiba tawa Iris pecah. “Ibu, kalau ye pun nak buat lawak, janganlah gurau bab-bab macam ni, boleh gugur jantung Is dibuatnya,” dia ketawa. Tangannya terus menyambung tugas yang hampir siap itu.
            “Tapi ibu tak bergurau, Is. Sejak mula-mula tengok Is, dia orang memang dah berkenan. Masa kenduri Hanim kelmarin, Cik Midah kamu bagitau ibu tentang..” Ayat Normah tergantung kerana Iris pantas memotong.
            “Dah siap pun kentang ni. Ikan bilis tadi ibu dah goreng kan, bu? Is goreng kentang ni kejap,” tanpa menunggu jawapan dari ibu, Iris terus berjalan ke arah dapur. Lincah tangannya menuang minyak. Sambil menunggu minyak panas, dia menapak ke singki, untuk membasuh kentang-kentang yang dipotong panjang. Entah kenapa tekaknya mahu menjamu hidangan yang ringkas saja hari itu. Sambal ikan bilis yang digaul bersama kentang. Dia sedar setiap pergerakannya diperhati, tapi dia buat tak endah.
            “Is..” Lunak suara ibu menusup ke segenap sanubari. ‘Tolong jangan bersuara begitu, ibu. Ibu tahu Is lemah dengan nada tu.’ Matanya dipejam kejap. Cuba mencari kekuatan. Dia tidak betah dengan semua ini. Tidak! Sekarang bukan masanya! Nasib baik dia berdiri membelakangi ibunya, jadi Normah tidak mampu mengesan perubahan riak wajah anaknya itu..
            Sekali lagi Normah menyeru lembut nama anak gadisnya. Iris berpaling
“Tolong letak bawang besar tu kat tepi kuali, bu. Nanti senang Is nak tumis.” Pinta Iris sambil tersenyum kelat.
            Normah bangun membawa hirisan bawang besar di tepi dapur. Dia menghampiri Iris di singki. Dilihat tangan Iris yang dari tadi menggosok perlahan kentang yang jelas sudah bersih. Hatinya sayu. Tapi dia tahu ini yang terbaik untuk anak tunggalnya itu.
            Bahu Iris diraih lembut. Tubuh tinggi itu dipusing mengadap ke arahnya. Iris sekadar menunduk. Tidak mampu memandang redup pandangan milik ibunya, kerana dia tahu dia lemah bila berhadapan dengan mata itu. Buat seketika, dua beranak itu sekadar diam.
            “Apa jawapan ibu?” Suaranya bergetar.
            “Ibu memang setuju sangat bila mereka suarakan hajat tu.”
            Automatik kepala Iris terangkat, memandang tepat ke anak mata tua itu, mencari kepastian, menginginkan kebenaran, meminta pengertian.
            “Tapi ibu awal-awal lagi dah bagitahu yang ibu akan tanya persetujuan Is dulu. Mereka pun setuju. Sekarang dia orang hanya tunggu kata putus dari Is. Kalau Is setuju, hujung minggu ni dia orang datang hantar wakil.” Sambung Normah.
            Iris kembali ke posisi tadi, terus menunduk kaku. Nafasnya tak teratur. Normah meneruskan bicara. “Jadi, apa keputusan Is? Ibu harap sangat yang Is..”
            “Is tak setuju. Is tak terima pinangan ni, bu.” Ayat itu meluncur laju keluar dari mulut Iris. Nadanya lembut tapi tegas. Iris berlalu melepasi ibunya, menuju ke arah kuali bersama kentang di tangan. Dia menyambung tugas yang tergendala. Bunyi percikan minyak ketika bertemu bawang besar di dalam kuali memenuhi ruang dapur. Matanya tertumpu ke situ. Dia cuba untuk tidak memikir riak wajah ibunya ketika diluah keputusan muktamad sebentar tadi. Bukan niat mahu menderhaka, jauh sekali ingin melawan kehendak ibunya, tapi ini melibatkan masa depannya. Ini sesuatu yang dia sendiri perlu putuskan, bukan ditentukan oleh orang lain.
            Iris berpaling. “Ibu..” Pandangannya kosong. Tubuh ibunya sudah tiada. Dia mengeluh. ‘Ya Allah, kuatkan hatiku untuk hadapi duagaan ini. Teguhkan imanku, ya Rabbi..’
           

Usai solat Isyak, Iris duduk bertelengku di atas sejadah. Panjang doanya sebentar tadi. Terasa ringan sikit setelah mengadu pada Maha Pencipta. Kini, fikirannya ligat memikir tentang dia. ‘Kenapa dia sanggup buat macam ni kat aku? Tak cukup lagi ke apa yang dah jadi dulu? Parah macam nih! Dia ingat senang aku nak lupa semua yang pernah jadi dulu? Tak mungkin Encik Izmil Fikri.’    
           
Pandangannya jatuh pada susuk tubuh ibunya yang sedang melipat pakaian ketika menapak keluar dari bilik. Mata tua itu leka mengadap tv sambil tangan tangkas melipat sehelai kain batik. Walau pandangannya lekat di tv, tapi tumpuannya tidak di situ. Iris tahu.
            Perlahan Iris mengambil tempat sebelah ibunya. Ditarik satu t-shirt miliknya dan mula melipat. Rasa kekok dengan setiap pergerakan, seakan robot yang diprogram semula. Adoii.
            Normah berdehem perlahan sebelum bersuara, memecah sunyi yang kian menyempit. “Tadi, Cik Midah kamu telefon, bertanyakan keputusan Is,” matanya memandang redup wajah anak gadisnya itu.
            Iris diam, sebagai tanda meminta ibunya meneruskan bicara.
            “Cik Midah cakap dia hanya mewakilkan saja. Tapi Is jangan risau, ibu dah jelaskan keputusan Is pada dia orang.” Bibir tua itu merekah dengan senyuman.
Biarlah putus satu hubungan yang belum pasti daripada putus bicara dengan anak sendiri.
            Dalam hati, Iris bersyukur. Terasa beban dibahu diangkat perlahan, dilempar jauh dari hidupnya. Dia merapati Normah yang terus menyambung tugas melipat. Tangan tua itu digapai, lalu dikucup penuh kasih.
            “Ibu, bukan niat Is nak bantah keputusan ibu, hajat dia orang. Tapi Is tak boleh terima lamaran tu, bu. Is minta maaf, kalau keputusan Is ni buat ibu sedih. Ampunkan Is, bu.” Pandangan mata itu mohon pengertian.
            Normah sekali lagi menghadiahkan sekuntum senyuman buat Iris. Diusap lembut ubun-ubun anaknya itu. Dia kemudiannya bangun, mahu ke dapur, haus katanya.
‘Ibu menangis.. Jangan nak tipu Is, bu..’ hatinya turut resah. Ah, perasaan salah itu kembali hadir, beban yang disangka sudah dicampak jauh, kini kembali hadir di depan mata.
           
Dua hari kemudian, masih sama. Keadaan ibu masih serupa, tidak beransur pulih langsung. Tiap kali Iris menyatakan hasrat mahu membawanya ke klinik, jawapan sama turut diberi. “Ibu okey. Lepas makan ubat, baiklah sakit ni.” Batuk masih belum tunjuk petanda mahu pergi. Penyakit asma ibu makin teruk. Inhaler yang disedut hampir setiap tiga jam sekali itu langsung tidak menunjuk kesan positif. Sudah dua malam Iris berjaga, menjaga ibu yang payah tidur dengan dada yang sesak.
            Jam tepat pukul 3. Iris yang tidur di birai katil terjaga mendengar nafas ibu yang tak teratur. Pantas dia bangun, menarik bantal untuk diletak dibelakang batang tubuh ibunya. Badan tua itu diduduk tegak. Inhaler yang sentiasa berada di tepi katil dicapai, lalu disua ke mulut ibu. Dua semburan diperlukan untuk Normah kembali bernafas seperti biasa, walau masih tercungap. Iris menyapu sedikit Vicks di belakang dan dada ibunya. Normah batuk. Huluran air oleh Iris dicapai lalu diteguk perlahan. Barulah terasa ringan sedikit beban di dadanya. Dah lama dia tidak kena serangan asma yang teruk sebegini, seingatnya kali terakhir adalah ketika pemergian suaminya. Hal itu sudah lapan tahun berlalu.
            “Ibu baring ye, sambung tidur,” ujar Iris, lembut.
            “Is, ibu rasa ibu nak pergi jumpa ayah lah, nak..” Jawapan tiba-tiba Normah buat Iris bulat mata.
            “Apa ibu cakap ni? Sudah, ibu tidur ye, jangan fikir yang bukan-bukan. Is ada kat sini, sebelah ibu. Ibu jangan risau, okey.” Satu kucupan singgah di dahi Normah.
            Iris mengesan airmata ibunya mengalir. “Kenapa ni, ibu? Kenapa ibu menangis?”
            “Ibu takut hajat ibu nak tengok anak ibu kahwin tak kesampaian kalau ibu pergi sekarang..” Suara itu kedengaran sayu. Iris terdiam.
            “Ibu, tolong jangan cakap macam tu. InsyaAllah ibu takkan apa-apa. Esok kita pergi hospital, okey? Esok kita pergi jumpa doktor. Lepas makan ubat, ibu akan sihat. Ibu jangan risau, okey. Ibu takkan apa-apa. It’s going to be okay. Everything is going to be fine.” Airmata gadis itu sudah mengalir deras. Dia tak sanggup kehilangan lagi seorang insan kesayangannya.
            Normah mendengar tiap kata anaknya penuh sayu. Naluri ibunya tersentuh. “Tapi, ibu tak rasa ibu sempat nak tengok cucu ibu nanti..” Batuk Normah kedengaran makin teruk.
            Iris pantas geleng. “Tak, ibu mesti sempat tengok, ibu mesti dapat tengok bakal cucu ibu. Ibu jangan risau.. Bukan setakat sorang, Is bagi tiga sekali nanti. Ibu kena tunggu sampai detik tu. You can cuddle them, shower them with your endless love, buying them stuff, they will be pampered by their granny, they will.. ” rengek Iris makin menjadi. Tangannya dari tadi menenyeh-nenyeh airmata yang mengalir deras di pipinya.  Bicaranya sudah merapu-rapu. Bahunya sudah terhinjut-hinjut, tahan sebak yang kian menghimpit
            “Tapi, Is kan tak nak kahwin lagi. Macam mana ibu nak timang cucu cepat-cepat? Pinangan maklang Husna tu pun kamu tolak..” Dia batuk.
            “Macam mana Is nak kahwin,bu? Boyfriend pun Is tak ada, bu..” Tangannya dari tadi menenyeh pipi, mengesat airmata yang tidak berhenti turun. Esaknya makin kuat. Is tak mahu hilang ibu. Is tak nak!
            Normah memerhati. Gelagat Iris yang persis kanak-kanak yang tidak dapat lollipop menyiat hatinya.
“Izmil kan ada..” Nama anak muda itu meniti dibibir Normah. Dia memerhati riak terperanjat Iris melalui ekor mata. Batuk lagi.
            Iris angkat kepala. Nama itu lagi! Dibiar airmata di pipi, wajah ibunya ditatap tajam.
“Ibu memang nak dia jadi menantu ibu ke?” Iris bertanya acuh tak acuh. Mulutnya dimuncung ke depan. Sendunya masih berbaki. Nama jejaka itu pun tak mahu disebut, buat bazir air liur je.  
            Normah mengangguk perlahan. Tangannya memegang dada yang sesak. Dia batuk lagi, kini makin kuat.
“Ibu cuma nak tengok anak ibu bahagia. Dan ibu tahu dia boleh bahagiakan Is. Tolong jangan hampakan ibu, Is…”

            Airmata ibu itulah yang telah mengikat dirinya dengan jejaka bernama Izmil Fikri. Seorang jurutera muda yang bekerja di syarikat milik bumiputera di tengah bandar Kuala Lumpur. Hanya itu yang sempat ibu cerita sebelum Iris menukar topik. Iris berdengus dalam diam.
            Bunyi hand break yang ditarik menyentak Iris dari taman memorinya. Dia memerhati sekeliling. RnR Temerloh.   
            “Saya nak pergi tandas kejap. Awak nak pergi?” Pertanyaan Izmil dibalas dengan gelengan.
            Izmil mengangguk. Dia terus berlalu pergi. Iris sekadar memerhati susuk tubuh tunangnya itu hilang dibalik orang ramai di kawasan rehat itu.
            Maklang Husna masih dalam alam mimpi. Penat sungguh dia. Maklumlah, kenduri pertunangan anaknya semalam benar-benar meletihkan. Walau tak ramai jemputan kerana dibuat dengan tergesa-gesa, tapi tubuh tua itu sudah tak larat untuk membuat kerja berat.   
            Pandangannya jatuh ke jari manis kirinya. Cincin emas putih itu ditatap lama.
Dia mengeluh lagi.
           
“Tapi kenapa Is kena ikut dia orang balik rumah pulak, bu?” Dia baru sudah membersihkan mekap di wajah. Kenduri pertunangannya baru sahaja selesai. Bertunang? Cincin di jari jadi bukti. Ya, dia sudah menjadi tunangan orang. Hujung minggu itu, rombongan dari keluarga maklang datang ke rumah. Majlis kecil yang pada mulanya disangka cuma untuk tujuan merisik, ditukar menjadi majlis pertunangan dia bersama lelaki bertubuh tegap itu. Terkial-kial dia mencari baju yang sesuai untuk dipakai sempena majlis pertunangannya sendiri. Semua itu memang kejutan yang langsung tidak diduga. Kini, ibu tiba dengan kejutan yang lain pula.
            “Maklang kamu yang minta kamu pergi. Lagipun hujung minggu ini kan kenduri menyambut menantu kat rumah Syamzil. Is boleh pergi dengan dia orang. Gombak dengan Shah Alam kan tak jauh banding dengan Kuantan nih.” Iris teringat Hanim. Dia terlupa terus kenduri sahabatnya itu. Kenduri menyambut menantu yang sepatutnya diadakan minggu ini terpaksa ditunda kerana nenek Syamzil yang terpaksa dimasukkan ke hospital akibat sakit tua. ‘Satu minggu duduk kat rumah maklang? Opps, bakal mak mentua aku?! Please tell me this is a nightmare!!’  

No comments:

Post a Comment